Slaaptips

7x slaaptips voor warme nachten

Lekker hoor die zomerse temperaturen, maar goed slapen ’s nachts? Ho maar. Draaien, wakker liggen, zweten en plakkerig beddengoed. Omdat niet iedereen een airco in de slaapkamer heeft, delen wij 7 tips om tóch lekker te slapen.

1. Verkoelend beddengoed

Een frisse, koele nacht begint met beddengoed dat past bij het seizoen en de warmte. Voor de zomer betekent dit: beddengoed gemaakt van ventilerende materialen. Ga voor een speciaal en goed ventilerend zomerdekbed met de laagste warmteklasse, een hoofdkussen van bamboe of het speciale Topcare Cool Gel hoofdkussen met een verkoelende gellaag én kies voor goed ademende, katoenen hoeslakens en dekbedovertrekken.

Leestip: Tips voor blijvend fris beddengoed

2. Houd de hitte buiten

Ben jij team alle rampen open en doorwaaien maar? Niet doen! Het lijkt koel met dat windje, maar wat je doet is de warmte juist naar binnen laten. Beter hou je alle ramen en deuren dicht op een hete dag. Ook je gordijnen. Frisse lucht nodig? Zet alleen ’s morgens vroeg en ’s nachts je ramen open als de temperatuur een stuk koeler is. Bijkomend voordeel: de muggen kunnen ook niet naar binnen!

3. Koel je voeten af voor het slapen

Koude voeten en enkels koelen vaak ook de rest van je lijf af. Zorg daarom voor koude voeten in bed. Hoe? Even onder de koude kraan ermee, voordat je je bed induikt. Of maak sokken nat met koud water en slaap ermee.

4. Veel water drinken

Warm weer betekent veel zweten. Dat doet je lichaam om niet oververhit te raken. Belangrijk dus om dit vochttekort weer aan te vullen. Dat houdt in: meer drinken dan de gebruikelijke 2 liter per dag. Met een goede vochtbalans kan je lichaam ook beter ontspannen. Dit komt doordat je spieren, gewrichten en  hormonen meer in balans zijn.

5. Maak je eigen airco

Dat doe je heel simpel met een ventilator en bevroren frisdrankflessen met water. Zet de flessen voor de ventilator. De warme lucht die zich normaal alleen verplaatst, koelt nu eerst af tegen de bevroren flessen.

6. Een frisse douche doet wonderen

Niet té koud, maar een lauwwarme douche voordat je naar bed gaat, laat je lichaam afkoelen. En nog vóórdat je het weer warm krijgt, heb je de tijd om lekker slaap vallen. Geen zin of tijd om te douchen? Het helpt ook al om je polsen onder de koude kraan te houden.

7. Slaap met een pyjama

Huh, een pyjama? Je kunt toch beter naakt slapen als het zo warm is? Schijn bedriegt. Een katoenen pyjama neemt zweet goed op, waardoor je hier minder snel wakker van wordt. Je lichaam droogt en kan daardoor ook echt afkoelen.

Ventilerend, katoenen beddengoed

Blogs van dit type

Over de auteur

Wij zijn dol op slapen

Zodra we wakker zijn, halen we inspiratie uit de nacht, verhalen en ervaringen. En geloof ons: dat zijn er veel. Want de hele dag zijn wij bezig met jouw nachtrust.

Meer van Redactie
Deze site is beschermd tegen robots. Google Privacy Policy en Terms of Service zijn van toepassing