Slaaptips

Alles wat je moet weten over slaapwandelen

Wel eens gehoord van somnabulisme? Waarschijnlijk niet. Het is de medische naam voor slaapwandelen. Een wel heel bijzonder iets. Tijdens slaapwandelen beweeg, praat of eet je zelfs tijdens je slaap. Doe jij dit ook wel eens, of ken je iemand die zo nu en dan slaapwandelt? Lees snel verder, want dit móet je weten.

Wat is slaapwandelen precies?

Slaapwandelen gebeurt het vaakst in de diepe non-REM slaap. Dit is de fase waarin je veel draait en beweegt, maar je hersenen juist heel rustig zijn. Meestal begint het 1 tot 3 uur na het inslapen. Tijdens slaapwandelen kun je inderdaad rondwandelen, maar ook andere dingen doen zoals aankleden, de trap af lopen, eten maken en opeten bijvoorbeeld. Slaapeten dus!

Dromen en slaapwandelen

Vaak wordt gedacht dat je droomt tijdens het slaapwandelen, maar nee, je droomt niet. Dromen doe je tijdens de REM-slaap als je lichaam verlamd is en je hersenen juist heel actief zijn. Tijdens slaapwandelen is juist je lichaam actief terwijl je hersenen zo goed als ‘uit’ staan. Jammer wel, want jijzelf herinnert je daardoor niets van als je nachtelijke avonturen!

Waarom je slaapwandelt

Waarom je precies op avontuur gaat in je slaap, is nog niet helemaal duidelijk. Waarschijnlijk gaat er iets niet helemaal goed tussen het moment van slapen en wakker zijn. Dit kan bijvoorbeeld komen door:

  • Stress
  • Oververmoeidheid
  • Ziektes en koorts
  • Genetische aanleg

Weetje: 7% van de mensen slaapwandelt ooit in zijn leven

Slaapwandelaar wakker maken of beter niet?

Heb jij ook wel eens gehoord dat het gevaarlijk zou zijn om een slaapwandelaar wakker te maken? Onzin! Dit kan echt geen kwaad. Natuurlijk kan hij wel wat verbaasd, bang of boos zijn, omdat hij opeens gewekt wordt. Dat is nooit fijn toch? Het best breng je de slaapwandelaar terug naar bed, zodat hij lekker verder kan slapen.

Hoe voorkom je slaapwandelen?

Echt voorkomen wordt lastig, omdat we ook niet precies weten waar het door ontstaat. Toch zijn er wat tips die de kans op slaapwandelen verkleinen:

  • Zorg voor een vast slaapritme
  • Maak je hoofd leeg voordat je naar bed gaat
  • Pas op met alcohol- en drugsgebruik
  • Leer omgaan met spanning en stress

Wat ook nog zou kunnen helpen, is een verzwaringsdeken zodat je goed tot rust komt en niet de behoefte voelt om aan de wandel te gaan. 

 

Ben jij toe aan een comfortabel, nieuw matras?

mt-poly-soft-sense-40-II-detail
Best beoordeeld

polyether matras Soft Sense 40

(14)
Ondersteuning
Drukverdeling
Hardheid
medium

Levertijd: 4 tot 5 weken

139.-

pocketveermatras Pocket Comfort X2000

(141)
Ondersteuning
Drukverdeling
Ventilerend
goed ventilerend
Hardheid
medium

Levertijd: Morgen in huis

229.-
one-plus-one

2 toevoegen = 1 betalen

pocketveermatras Pocket Comfort X4000

(126)
Ondersteuning
Drukverdeling
Ventilerend
zeer goed ventilerend
Hardheid
stevig

Levertijd: Morgen in huis

659.-
one-plus-one

2 toevoegen = 1 betalen

pocketveermatras Topcare 7550

(108)
Ondersteuning
Drukverdeling
Ventilerend
goed ventilerend
Hardheid
stevig

Levertijd: 6 tot 7 weken

599.-
second-half

2e Topcare matras halve prijs!

pocketveermatras Excellent Gel

(70)
Ondersteuning
Drukverdeling
Ventilerend
zeer goed ventilerend
Hardheid
medium

Levertijd: 8 dagen

859.-
second-half

2e Topcare matras halve prijs!

pocketveermatras Pocket Comfort X5000

(68)
Ondersteuning
Drukverdeling
Ventilerend
goed ventilerend
Hardheid
stevig

Levertijd: Morgen in huis

639.-
one-plus-one

2 toevoegen = 1 betalen

Blogs van dit type

Over de auteur

Wij zijn dol op slapen

Zodra we wakker zijn, halen we inspiratie uit de nacht, verhalen en ervaringen. En geloof ons: dat zijn er veel. Want de hele dag zijn wij bezig met jouw nachtrust.

Meer van Redactie
Start chat
Deze site is beschermd tegen robots. Google Privacy Policy en Terms of Service zijn van toepassing