Slaaptips

Drink geen koffie voor het slapen: dit is waarom

Koffie voor het slapengaan: yes please of nee dank je, want dan doe ik geen oog meer dicht? Is dat eigenlijk wel zo? Slaap je echt slechter wanneer je koffiedrinkt voordat je je bed induikt of zit dat tussen je oren? Wij zochten het voor je uit.

Koffie drinken slecht voor je nachtrust?

Die kans zit er dik in, want koffiedrinken voor het slapen heeft zeker invloed op je slaap. Niet alleen op hoe goed je slaapt, maar ook op hoe lang je slaapt. Met koffie slaap je namelijk minder diep én korter. Er zit dus een verschil in hoeveel koffie je drinkt voor het slapengaan, maar ook hoe laat je deze drinkt.

Skip koffie 6 uur voor het slapen

‘Ik drink maar 1 kopje koffie voor het slapen, dat kan toch geen kwaad?’ Wel dus wanneer je dat ene kopje drinkt in de zes uur voordat je naar bed gaat. Het duurt namelijk zo’n 4 tot 6 uur voordat alle cafeïne uit je lichaam is verdwenen, ook van één kopje. Onderzoek toont aan dat 6 uur voordat je naar bed gaat cafeïne ervoor zorgt dat je een uur korter slaapt. Ga je altijd om 22.00 uur naar bed? Drink je laatste kopje dan het liefst vóór 16.00 uur.

Lees ook: 6x snacks voor een betere nachtrust

Waarom wakker door koffiedrinken voor het slapen?

Simpel: cafeïne halveert de aanmaak van melatonine, het slaaphormoon dat ervoor zorgt dat je je slaperig voelt. Dit komt doordat cafeïne het enzym dat dit hormoon aanmaakt blokkeert. Daardoor voel je je na het drinken van koffie minder moe of zelfs superwakker.

Koffie tegen vermoeidheid

Heb jij ‘s morgens eerst een bak koffie nodig om echt goed wakker te worden of om overeind te blijven bij een middagdip? Hoog tijd om dit patroon te doorbreken, want wat je doet is je vermoeidheid onderdrukken. Het gevolg? Je voelt je erna nog vermoeider, wil nog meer koffiedrinken, slaapt slechter en de cirkel is rond.

Lees ook: hierom moet je niet met volle maag gaan slapen

5x tips voor een goede combi van koffie en goed slapen

  1. Slaap genoeg en voel je weer fit zonder koffie
  2. Drink maximaal 4 kopjes koffie per dag
  3. Drink geen koffie in de 6 uur voor het slapengaan
  4. Ga voor cafeïnevrij koffie. Hier zit wel cafeïne in, maar véél minder
  5. Bouw je koffiegebruik geleidelijk af, anders heb je kans op hoofdpijn.

Blogs van dit type

Over de auteur

Wij zijn dol op slapen

Zodra we wakker zijn, halen we inspiratie uit de nacht, verhalen en ervaringen. En geloof ons: dat zijn er veel. Want de hele dag zijn wij bezig met jouw nachtrust.

Meer van Redactie
Start chat
Deze site is beschermd tegen robots. Google Privacy Policy en Terms of Service zijn van toepassing